Jak powszechnie wiadomo, język angielski jest obecnie czymś w rodzaju języka urzędowego całej lub niemal całej współczesnej rzeczywistości. Eksperci mówią, że historia nie zna przypadku tak daleko posuniętej unifikacji: nigdy jeden język nie zdobył sobie aż tak mocnej, dominującej pozycji. Wszelkie prognozy przewidują, że ten stan rzeczy będzie trwał nadal, tj. że i w przyszłości pozycja języka angielskiego będzie tak mocna, jak obecnie. To zaś stwarza określone implikacje. Przede wszystkim, nauka angielskiego jest obecnie jedną z głównych metod przystosowywania się do współczesnych warunkach: bez znajomości języka, którym władali Szekspir oraz Dickens, słowem bez takich rozwiązań, jak szeroko rozumiana nauka angielskiego nasza sytuacja w wielu ważnych dziedzinach staje się o wiele gorsza. Osoby odpowiedzialne za wyznaczanie kierunku w naszym szkolnictwie już jakiś czas uświadomiły sobie, że jeśli polska młodzież ma być przystosowana do panujących obecnie warunków, nauka angielskiego musi stanowić element programu nauczania w szkołach publicznych. Pojawia się jednak pytanie: co dalej?