O własnym biznesie

Z całą pewnością nie brakuje osób, którym marzy się własny biznes. Nie ma co ukrywać, że mówienie o własnym biznesie brzmi absolutnie odpowiedzialnie i nadaje powagi danej osobie. Można powiedzieć, że zmienia się odbiór danej osoby (odbiór wśród rodziny i znajomych). Niemniej jednak niejednokrotnie na tym kończą się pozytywy. Najkrócej rzecz ujmując, własny biznes nie jest gwarancją sukcesu. Niewykluczone, że pojawiło się teraz pytanie, kiedy można mówić o gwarancji sukcesu, ale udzielenie odpowiedzi jest najzwyczajniej w świecie po prostu nierealne. Takie są fakty, nie ma miejsca na jakąkolwiek dyskusję. Co jeszcze dobrze powiedzieć? Warto też podkreślić, że własny biznes wymaga odpowiedniego biznesplanu. Naturalnie biznesplan nie jest gwarancją sukcesu, ale biznesplan to po prostu elementarz. Coś czego w żaden sposób nie wolno lekceważyć. Nie ma też co ukrywać, że założenie własnej działalności wymaga wypełniania pewnych formalności, ale umówmy się, że to zostanie pominięte. Celem tekstu nie jest szczegółowe przedstawienie informacji związanych z własnym biznesem. Można pokusić się o stwierdzenie, że chodzi o taki ogólny zakres (dlatego też pominięte zostały szczegóły biznesplanu).

W taki sposób dochodzimy do tego, że trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dany biznes ma szansę powodzenia? Odpowiedź na to pytanie musi być rozbudowana (co pewnie dla niejednej osoby jest zaskoczeniem). Przede wszystkim warto zastanowić się nad swoimi umiejętnościami w danym temacie. Czy jest szansa na to, że oferta zainteresuje mieszkańców? Każda osoba musi sobie samodzielnie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Co, kiedy udzielenie odpowiedzi nie jest realne? W takiej sytuacji wypada zastanowić się nad czymś innym. Najkrócej mówiąc, chodzi o badanie rynku. Trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, czy mieszkańcy byliby zainteresowani konkretną działalnością? Weźmy sobie za przykład sytuacje, w której celem jest otworzenie kawiarni. Jeżeli w okolicy jest mnóstwo kawiarni, trudno oczekiwać sukcesu. Nie wolno zapominać o czymś takim, jak pozycja na rynku. Pozycja na rynku (nawet lokalnym) ma ogromne znaczenie. Można powiedzieć, że wpływ pozycji na rynku jest po prostu ogromny. Niemniej oczywiście własny biznes to sprawa indywidualna i mimo wszystko można spróbować otworzyć kawiarnię. Niemniej jednak nie wolno zapominać, iż bardzo łatwo jest pomylić odwagę i brak rozsądku. Jako że nie wszystko da się przewidzieć, powinno się robić wszystko, aby nie popełniać błędów, których dało się uniknąć. Warto może podać jeszcze inny przykład. Niech nim będzie też kawiarnia, ale kawiarnia, która jest na wsi. W takiej sytuacji najprawdopodobniej nie ma konkurencji. Niemniej mówienie o pewnym sukcesie też jest przesadą. Gdyby tak było, w każdej wsi byłaby kawiarnia. Zresztą można powiedzieć, że mówienie o kawiarni na wsi brzmi dość dziwnie, ale taka opcja jest realna. Należy jednak pamiętać o tym, aby odpowiednio wcześnie sprawdzić, czy byłoby zainteresowanie kawiarnią. Skoro po raz kolejny mowa o sprawdzeniu zainteresowania, dobrze przypomnieć, że przede wszystkim liczy się podejście (podejście osoby, która chce być właścicielem). Wydaje się, że pomysły na kawiarnie mogą być przeróżne. Co do przykładów, nie ma chyba nawet sensu ich podawać, wystarczy chwila zastanowienia.

O czym jeszcze warto wspomnieć? Niewątpliwie dobrze po raz kolejny nawiązać do niszy, tylko tym razem nawiązać wprost. Nie wiesz, czym jest nisza? Jeśli tak, wiedz, że odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Nisza określa miejsce, w którym potrzeby nie są zaspokojone. Jeżeli znajdzie się niszę i dojdzie do tego skuteczna reklama, odpowiednia oferta i należyte podejście do klienta, nie będzie powodów do narzekań (przynajmniej do momentu pojawienia się konkurencji). Tak więc nie ulega wątpliwości, że przykład z wsią i kawiarnią, to może być dowód na niszę. Jak znaleźć niszę rynkową? Trudno udzielić jakiejś odpowiedzi na to pytanie. Na pewno trzeba obserwować to, co się wokół dzieje i wyciągać odpowiednie wnioski. Dzięki temu może uda się coś wymyślić. Nie sposób też nie wspomnieć o tym, że rynek niszowy niesie za sobą wiele pozytywów. Na początek weźmy pod uwagę kapitał na start. Można powiedzieć, że fakty są po prostu bezwzględne, duże inwestycje nie są konieczne. Nie ma też co ukrywać, że szybki rozwój jest prostszy. O konkurencji to nawet nie ma specjalnie co mówić. W zasadzie wypada tylko nawiązać do dominacji rynku. Jeśli na jakimś rynku jest tylko jedna działalność, odpowiednie podejście może przełożyć się na szybkie zdominowanie. W przypadku szybkiego zdominowania rynku może dojść do tego, że nie będzie osób zainteresowanych założeniem działalności (ponieważ najzwyczajniej nie będzie to się opłacać). Dobrze może jeszcze na koniec dodać wyższą rentowność biznesu (zalet jest jednak więcej). Co należy rozumieć przez to? Można sobie pozwolić na wyższe marże.

Jeżeli brakuje doświadczenia (temat nie ma znaczenia), czas skorzystać z doświadczeń, które mają inne osoby. Gdzie te doświadczenie można znaleźć? W zasadzie wystarczy rozejrzeć się po różnych stronach internetowych (biorąc pod uwagę internet). Niemniej niewątpliwie może pojawić się pytanie, czy wszystkie opinie są prawdziwe? Udzielenie dokładnej odpowiedzi na to pytanie jest nierealne.

Wydaje się, że nadeszła najwyższa pora, aby podsumować to wszystko, co zostało do tej pory powiedziane. Zgodnie z tym, co już znalazło się w tekście, nie było mowy o wszystkim. Tekst jest takim ogólnym zarysem tego, co powinno się wiedzieć. Poza tym każda osoba powinna samodzielnie zająć się podsumowaniem. Skoro mowa o własnym biznesie to inaczej po prostu nie wypada. Nie wolno też zapominać (choć nie było o tym mowy), że bardzo ważna jest specyfika danej działalności.
Już tak dosłownie na koniec mała kontrowersja. Pewnie nie wszyscy się z tym zgodzą, ale można odnieść wrażenie, iż potrzebne jest też szczęście. Niemniej nie oznacza to tego, iż należy zdawać się na szczęście (zresztą niejednokrotnie mówi się o tym, że szczęściu trzeba pomóc).

eduranking.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ